Terveydestä : Raudanpuute

Aloin viimesyksynä työhön palattuani ihmetellä, että miksi takin pukeminen on niin raskasta ja hengästyttävää. Kenkien laittaminen sai silmät säkenöimään ja korvat humisemaan. 

Palavereissa saatoin yhtäkkiä kokea sellaisen silmien mustumisen ja tajunnan hämärtymisen. Ja pulssilla kesti rauhoittua pitkän aikaa. Rappusten kävely tuntui vielä pitkän aikaa sen jälkeen, kun ne oli kävelty. 

Ihmettelin vointiani ja kaikenlaisia oireita. Osa oireista oli ollut pitkään. Etenkin hiustenlähtö oli voimakasta aina synnytysten jälkeen, Kynnet eivät olleet vuosiin kasvaneet, vaikka olen päässyt eroon ikävästä tavasta pureskella kynsiä. Söin D-vitamiinia ajoittain ja kalkkitabletteja, mutta ei siitä oikein mitään hyötyä tuntunut olevan. 

Lopulta sitten liittyen erääseen tutkimushankkeeseen, johon osallistuin, minulta otettiin verikokeita ja huomattiin, että hemoglobiini oli alhainen (111). Sain osallistua hankkeeseen, mutta terveyskeskuslääkäri oli kuitannut tutkimustuloksiin, että minulla on raudanpuuteanemia. 
Aloitin raudan syömisen sen tekstin lukemisen jälkeen. 

Noin kolme kuukautta raudan syönnin aloitettuani pääsin uudestaan verikokeisiin ja tällä kertaa otettiin myös varastorauta, eli ferritiini. Se oli 19. Käytännössä siis varastot ovat elimistössäni tyhjät raudasta ja olleet jo jonkin aikaa, koska 3kk kuurin jälkeen arvo oli noin alhainen. 
Hemoglobiini oli siinä vaiheessa noussut jo lähes 130, mutta rautakuuri jatkuu. 

Nyt takana on reilu 6kk rautaa ja yhtäkkiä kynnet alkoivat kasvaa. Hiustenlähtö on loppunut jo aiemmin, samoin kaikki huimaukset, tykytykset, pyörrytykset ja lisäksi ahdistus on helpottanut pikkuhiljaa. 

Elokuussa menen seuraavan kerran verikokeisiin ja varastoraudan tila tutkitaan. Tavoitteena on saada varastorauta lähemmäs arvoa 100. Tai yli.

Raudanpuute on nyt muotisairaus - sanotaan. 
Olen siis muodikas, mutta yhtä kaikki olen onnellinen, että selitys oloilleni löytyi ja lopulta joku apu. Raudansyöntiä on edessä vielä todennäköisesti loppuvuosi.

Minä kehoitan kaikkia naisia - etenkin synnyttäneitä - tutustumaan omiin rauta-arvoihin. Raudanpuute näkyy viimeisenä hemoglobiinissa, joten siinä kohtaa kun se laskee on yleensä tilanne kropassa jo huono.
Raudanpuutteeseen altistaa raskaudet, synnytykset, imetys, isot leikkaukset, runsaat kuukautiset jne. 

Raudanpuute aiheuttaa kaikenlaisia ja tasoisia oireita, joita usein sekotetaan kilpirauhasen ongelmiin. Jos omassa voinnissa mietityttää jokin, niin rautavarastojen määritys voi olla hyvä ensimmäinen askel kohti parempaa vointia. 

Onko lukijoissa ketään raudanpuutteesta kärsiviä? 

Kommentit

  1. Epäilen että mulla on raudasta puutetta. Olo on ollut vetämätön, laiska ja muutenkin saamaton jo pidemmän aikaa, voi johtua vaikka mistä, mutta raudanpuutetta olen myös epäillyt. Rupesin omatoimisesti syömään rautatabletteja, ja olo on muuttunut reippaampaan päin!

    Verikokeisiin olen kyllä menossa, että saa jotain virallistakin dataa eikä tarvitse vain arvailla ja kokeilla :) Täytyy pyytää niitä katsomaan tuon varastoraudan lukemat myös.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa oikeasti pyytää se ferritiini, sillä esimerkiksi hemoglobiini saattaa olla aivan hyvä, vaikka on raudanpuute muuten kehossa.
      Oma oloni on muuttunut aivan uudeksi raudan myötä ja toivottavasti jatkaa kohenemista. Minulla olisi tarkistusverikokeisiin meno edessä, kun vaan saisin ajan varattua.

      Poista
  2. Tämä on vanha teksti, mutta ehkä luet vielä kommentteja? Minua jäi kiinnostamaan, että muistatko minkä nimisellä tai merkkisellä rautavalmisteella sait omat syvät rauta-arvot kohoamaan? Minä sain tänään labratulokseni, joissa ferritiiniarvo on vain 6 (viitearvo 13 - 150), eli elimistön syvät rautavarastot ovat nyt täysin tyhjät. Ja kuulemma varastorauta kohoaa todella hitaasti, voi mennä kuukausia ja vuosia =(, voi apua, joudunkohan mä kohta johonkin rautatiputukseen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt minä vasta huomasin sinun viestin! Voi että. Olen pahoillani.
      Toivottavasti olet saanut apua ja löytänyt sopivan valmisteen itsellesi !

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

6 vinkkiä miten pärjätä hoitovapaalla kotihoidontuella

Kesää kohti

Irti Rahapelistä - Robert Scheinfeld