Mitä eläminen maksaa? - testi

Viimevuosina olen laskeskellut enemmän ja vähemmän tarkasti sitä mitä eläminen maksaa ja ensin yllättynyt, miten paljon vähemmällä pärjäisi, kun kaikkea rahaansa ei syytäisi turhuuksiin ja sitten yllättynyt miten sitä rahaa sitten kuitenkin menee väkisin ja pakollisiin aika paljon.

Kaukana on ne ajat, kun opintotuki ja asumislisä oli 404e/kk ja päälle sain vaihtelevasti palkkaa 200-900e ja sitä ihmeesti vaan riitti rahaa kaikenlaiseen sellaiseen, jota ei nyt tulisi mieleenkään jatkuvasti harrastaa. (Lähinnä paheita)
Silloin tosin asuin pääasiassa kaverin luona kävelymatkan päässä työpaikasta ja koulussa kävin lainassa olevalla autolla* (jonka omisti ja vakuutukset maksoi setäni perheineen kiitoksena työstä ja avusta jota heille tein nuoruuteni vuodet lastenhoitajana ja maatilan töissä). Bensat maksoin itse kulkemisestani 100km työmatkaa opiskelupaikkakunnalta työpaikkakunnalle (jossa siis bunkkasin kaverin sohvalla aina kun mahdollista).

* ja itseasiassa juuri nyt tätä kirjoitusta kirjoittaessani oikeasti tajuan miten isosta avusta on ollut kyse. Auto ei ollut kallis tai hieno (vaan halpa ja ruma rutku), mutta se toimi eikä minun tarvinnut huolehtia sen korjauskustannuksista tai vakuutuksista. Sain vain ajaa.
Olen kyllä kiitollinen. Ja onnekas.
Näitä asioita ei vaan aina tajua ja juuri nyt ymmärrän paremmin sen, kun eräs ystäväni usein viittaa siihen miten paremmin minun asiat oli nuoruudessa (ja nyt).
Tunnustan teille tässä ja nyt, että olen tainnut ajoittain harhautua ajattelemaan miten kaikki on ollut "omaa ansiotani tai syytäni", niinsanotusti. Että olen vaan tehnyt niin paljon enemmän työtä ja ansainnut siksi paremman tilanteeni.
Tukiverkolla on käsittämätön voima ja kuinka voimattomaksi se tekeekään kun sitä ei ole.

Palatakseni asiaan, mitä eläminen maksaa -

Törmäsin Eurotarkan blogissa  kirjoitukseen testistä, jonka kävin itsekin tekemässä.

Se testi oli siis Takuusäätiön sivuilta löytyvä Testaa, mitä eläminen maksaa  - testi.

Minä sain testistä 6/8 parin epävarman vastauksen takia.





Kommentit

  1. Tukiverkolla on kyllä todella suuri merkitys elämässä! Näköjään minulla on aika huono käsitys tuollaisesta "keskivertokuluttajasta" - sain nimittäin testissä 2/8... Arvioin lähes kaikki vastaukset alakanttiin. Vastauksiin vaikutti toki se, etten asu pääkaupunkiseudulla ja oma kulutukseni on kovin pientä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä harhaannuin polkupyöräkysymyksessä ja taisin autoilussakin arvioida väärin, mutta muuten tosiaan osui arvaukset kohdalleen.
      Osassa kysymyksistä vastasin vaan arvion perusteella, vaikka oma kulutus on ihan toisenlainen.

      kiitos kommentista :)

      Poista
  2. Ihan hauska testi, sain 7/8. Autoilukysymykseen vastasin väärin, vaikka mulla on mennyt just autoihin itsellä tänä vuonna ihan sairaan paljon rahaa. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä taisin kanssa vastata väärin siihen, vaikka olen vuosien varrella saanut tuta autoilun hinnan...

      Kiitos kommentista!

      Poista
  3. Muistin taas miksi en koskaann halua autoa: 450 e/kk!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on niin kallista lystiä omistaa auto.
      Mutta siis jostain täytyy luopua saadakseen jotain tilalle. Meilläkin pakosti matkan takia pakko olla auto. Siis kaksi autoa.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

6 vinkkiä miten pärjätä hoitovapaalla kotihoidontuella

Kesää kohti

Irti Rahapelistä - Robert Scheinfeld