Elämää ja talousasioita

En tiedä miten nimeäisin tämän kirjoituksen, joten annoin sille otsikoksi vain ensimmäiseksi mieleen tulleen kuvauksen. Kirjoitus on lähinnä ajatuksenvirtaa, joten otsikkokin voi olla sellainen.

Olen pitänyt blogia nyt yli puolitoista vuotta. En jaksa edes tarkistaa, mutta suunnilleen siinä ollaan.
Tällä matkalla on tullut paljon kaikenlaista. Aloittaessa minulla oli selvästi enemmän aikaa blogille ja paljon sellaista mitä halusin oppia ja ymmärtää.
Edelleen olen kohdassa, että haluan oppia ja ymmärtää, mutta aikaa tai mahdollisuuksia ei ole ollut näille asioille niin paljon kuin sitten IRL tapahtuvalle oppimiselle ja ymmärtämiselle.

Aloitin tietämättäni jotain silloin puolitoista vuotta sitten.
Luulin aloittaneeni matkan asuntosijoittajaksi, mutta käytännössä olen tehnyt kyllä kaikkea muuta.

En ole mitenkään erityisen paljon rikastunut tuona aikana, mutta olen selvästi saanut taloutemme parempaan reilaan.
Näkymät ovat hyviä ja koska olen osittain tämän oman blogini ja sitten ehdottomastikin muiden blogien innostamana jaksanut seurata edistystä (tai takapakkia) talousasioissa, olen oikeasti saanut oppia asioita joista on kovasti apua elämässä yleensä.
Samalla kun kokoajan näen miten oma taloudellinen tilanne helpottuu ja pientä vararahastoa kertyy ja asiat on reilassa, uskallan enemmän "sooloilla" myös työelämässä.

Säännöllinen palkka on tällä hetkellä se turva, jonka avulla mennään vielä vuosikausia, mutta samalla olen kuitenkin huomannut uskaltavani rohkeammin yrittää ja epäonnistua myös työssäni. Olen saanut itsevarmuutta tästä taloudenpidosta ja onnistumisista siinä (ja tässä avanasemassa on seuranta, jossa tulokset paljastuu itselle ja muillekin tietysti) ja sitä kautta saanut varmuutta uskaltaa kokeilla enemmän muuallakin. Pyytää enemmän, laittaa parempia tavoitteita, kysyä rohkeasti kysymyksiä, olla rohkeasti se kuka olen ja mennä sitä kohti minkä uskon olevan oikein.

Rohkeuteni on tuonut minut tilanteeseen, jossa pääsen kokeilemaan uusia asioita, saan vastuuta ja saan uutta kokemusta. Samalla pystyn tutustumaan omiin rajoihini ja siihen mistä minä oikeasti itse tykkään ja koen tärkeäksi.

Tällä matkalla olen oikeasti alkanut erottaa selvästi paremmin sen mitä minä itse haluan ja mitä minä luulen muiden haluavan minulta ja tekeväni asioita sen vuoksi.  Tähän olen alkanut puuttua ja erotella sen mitä minulta odotetaan ja mitä teen. Ja otan sitten vastuun tekemisistä ja tekemättä jättämisistä.

Eli henkistä kasvua samalla, kun pankkitilin saldo kasvaa ja vyötärö kapenee.

Paljon on matkaa jäljellä joka suhteessa. Paljon on opittavaa ja kokoajan tulee uusia asioita vastaan opittavaksi.

Talousasiat ja parisuhde

Olen kirjoittanut aiemmin, että meillä on yhteiset rahat. Ja meillä on yhteiset rahat edelleen. Sen lisäksi olen omien raha-asioideni lisäksi (eli omiin nimiin ja lasten nimiin säästämisen/sijoittamisen) alkanut tsempata miestä tutustumaan enemmän talousasioihin.
Minä olen meillä ollut aina enemmän raha-asioita hoitava ja niistä kiinnostunut ja mies taas sitten ollut tyytyväinen, kun minä hoidan. Tämän blogin ja kaiken tiedostamisen myötä kuitenkin aloimme aktiivisemmin koko perhe miettiä säästämistä ja sijoittamista.
Avasin miehelle arvo-osuustilin Nordnettiin ja hän sijoittaa Superrahastoihin siellä.
Samoin lapsilla on arvo-osuustilit siellä ja heillä menee säännöllinen säästö rahastoihin.

Raha-asioiden myötä olemme muutenkin alkaneet pikkuhiljaa enemmän puhua siitä tulevaisuudesta, jota kohti menemme ja johon säästöt/omaisuus sitten auttaa (tai ei auta).

Kaikki, jotka ovat käyneet läpi pikkulapsivuodet tietävät, että silloin saattaa olla haasteita parisuhteessa ja voi olla oma työnsä löytää yhteinen sävel puolison kanssa.
Tässä on ollut meillä erittäin hyvä asia jonka tiimoilta jutella ja seurata ja rakentaa sitä mukavaa yhteistä tulevaisuutta. On ollut kannustavaa huomata kuinka yhteinen työ tuottaa tulosta.

Ja yhteisellä työllä tarkoitan sitä, että yhdessä lopetimme "ostamisen" ja sitä kautta on todella paljon tapahtunut hyviä asioita kotona.
Tavaran määrä on vähentynyt, rahanmeno on vähentynyt ja sitä on alkanut säästyä enemmän. Aikaa elämyksille on alkanut löytyä entistä paremmin ja ymmärrystä sille, että aika on arvokasta ja ne kokemukset yhdessä läheisten kanssa.
- Ei tavara, omaisuus tai kauniit instakuvat.

Mitä kohti mennään?

Tulevaisuutta kohti mennään. Välillä nopeammalla tahdilla ja välillä hitaammalla tahdilla. Lapset kasvaa, aikaa jää enemmän ajatella ja huomata mitä sitä oikein haluaa tai ei halua.
Jostain syystä tärkeäksi asiaksi on noussut nimenomaan se, että oikeasti alkaisi kuulla mitä sitä elämältä, parisuhteelta, työltä, maailmalta, universumilta oikein haluaa.

Tällä hetkellä mennään näin päin ja tuonnepäin ja matkalla opetellaan kaikenlaisia tarpeellisia taitoja.

Näillä ajatuksin tähän päivään :)

Kommentit

  1. Hei, luotto yksilöiden välillä on rahoitustapahtuma, jolla lainataan rahaa suoraan ihmisiltä ilman pankin väliintuloa. Suurimman osan ajasta se tehdään perhe- tai ystävällisessä ympäristössä. Mutta viime aikoina voit lainata muukalaiselta. Olen valmis tarjoamaan lainoja kenelle tahansa, jolla on mahdollisuus maksaa se takaisin ilman huolta. Odotan innolla tekemistäni kanssasi, jos tarvitset todella luottoa ja jos se on hyvää.

    Sähköposti: ( simondurochefort@gmail.com )

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

6 vinkkiä miten pärjätä hoitovapaalla kotihoidontuella

Kesää kohti

Irti Rahapelistä - Robert Scheinfeld